Тренуємо креативне мислення в учнів: добірка вправ від Марії Титаренко
“Настала осінь…”. Здебільшого учні й учениці саме так починають свій твір чи есе про цю пору року. Як зупинити таку закономірність і спонукати дітей генерувати свіжі ідеї?
У цьому нам допоможе креативне мислення, для якого зовсім не обов’язково чекати на музу чи натхнення. Адже хороша муза на письмі – це насправді добре натренований м’яз. А тренувати його можна (і варто!) за допомогою різних вправ та методів.
Про це в межах тренінгу для освітян від “Національного проєкту: пишемо есе“, який організувала ГО “Смарт освіта”, розповіла Марія Титаренко, одна з тренерок проєкту, а ще есеїстка, журналістка, кандидатка наук із соціальних комунікацій, доцентка та авторка книжки “Не музи, а м’язи. 50 вправ із творчопису”.
“Нова українська школа” публікує скорочену текстову версію виступу тренерки. З цього конспекту ви дізнаєтеся:
- що варто знати про латеральне (креативне) мислення;
- як його стимулювати в учнівства, якщо в них немає музи чи натхнення;
- які вправи для цього використовувати під час уроків;
- які нестандартні завдання запропонувати дітям.
Далі – пряма мова пані Марії.
ЩО ТАКЕ КРЕАТИВНЕ [ЛАТЕРАЛЬНЕ] МИСЛЕННЯ
Креативний спосіб мислення може розвинути в собі буквально кожен та кожна і для цього не обов’язково мати натхнення. Адже креативне мислення можна тренувати, так само як і логічне, використовуючи різні методи й вправи.
Так стверджував мальтійсько-британський письменник і психолог Едвард де Боно. Він також називав творче мислення латеральним (далі – ЛМ), тобто бічним, яке передбачає не прямі, стандартні, шаблонні, нормативні рішення, а креативні, інноваційні, провокативні, парадоксальні й водночас прості та дієві.
Саме користуючись латеральним мисленням ми не йдемо навпростець, а шукаємо складніші шляхи, які потім показують нам абсолютно нові й цікаві підходи. Як приклад, я завжди наводжу своїм студентам таку ілюстрацію Антуана де Сент-Екзюпері в “Маленькому принці”: