Альтернативна і додаткова комунікація для невербальних людей
Альтернативна і додаткова комунікація для невербальних людей — що це таке?
Розповідаємо про це разом з громадською організацією Говори
Уявіть — ви не можете сказати «люблю» близькій людині чи поділитись із нею почуттями, коли стає страшно під час сигналу повітряної тривоги. Люди з порушеннями комунікації стикаються із цим щодня, хоча відчувають такий самий спектр емоцій, можуть мати такі ж проблеми або потреби як і інші. Деякі комунікативні порушення не дозволяють їм повністю або частково використовувати власний голос як основний інструмент комунікації.
Невербальність буває вродженою або набутою. Часто вона спричинена:
порушеннями аутичного спектра, афазією, синдромом Дауна, бічним аміотрофічним склерозом;
інтелектуальними порушеннями;
перенесеними інсультами, черепно-мозковими травмами тощо.
Однак варто наголосити, що невербальність та інтелектуальні порушення — це окремі стани.
Щоб невербальні люди могли соціалізуватись та спілкуватись, фахівці, які з ними працюють, або їхні рідні підбирають інструменти альтернативної і додаткової комунікації (АДК)*. Вони стають їхнім голосом у соціумі — змогою займатись улюбленою справою після травми, можливістю навчатись у школі, повідомляти оточуючих про свої потреби.
Альтернативна й додаткова комунікація — це спосіб спілкування за допомогою жестів, міміки, картинок, фотографій, піктограм тощо.
Щоб спілкуватись з іншими, невербальні люди можуть використовувати цифрові інструменти альтернативної і додаткової комунікації. Один із них — застосунок TippyTalk.
У застосунку доступна бібліотека зображень — це приблизно 60 тисяч символів. Ці зображення (або власні фото) користувач використовує для того, щоб проілюструвати слово або фразу. Таким чином застосунок генерує унікальні набори «карток», за допомогою яких невербальна людина може спілкуватися. Картки або папки з картками можна змінити, приховати чи видалити в будь-який момент.
Наприклад: невербальна людина приходить в кафе і показує офіціанту заздалегідь заготовлену картку із своїм замовленням; повідомляє своїм близьким про емоції або про погане самопочуття; може дати коротку відповідь на поставлене їй питання, подякувати.
Застосунок самостійно озвучує текст із карток або програє аудіозаписи, які близькі невербальної людини заздалегідь запишуть власним голосом. Тобто людина з порушеннями комунікації може обрати те, що хоче сказати, коли виникне потреба.
Детальніше про це читайте в повній версії матеріалу на нашому сайті:
Опис зображення: на малюнку двоє людей в приміщенні. Чоловік стоїть за стійкою. До нього підійшла жінка з телефоном в руці. На екрані телефону напис із замовленням «капучино на кокосовому молоці та сінабон». Поруч із екраном значок озвучки. Текст на картинці: альтернативна комунікація для невербальних людей.
______________________________________
Ілюстрації — Єлизавета Луцька.
______________________________________
Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу European Union in Ukraine та Німецького фонду Маршалла Сполучених Штатів Америки. Її зміст є виключною відповідальністю «Доступно.UA» і не обов’язково відображає позицію Німецького фонду Маршалла.
Джерело: Доступно.UA