A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

ПЕДАГОГАМ: ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ

Дата: 30.03.2022 10:05
Кількість переглядів: 28


Група корекційних педагогів КЗО «Криворізька спеціальна школа “Сузір’я” ДОР» розробила для педагогів спеціальних закладів освіти практичні рекомендації щодо організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану для дітей із порушеннями слуху.

Під час організації навчання за дистанційною формою для дітей цієї категорії варто пам’ятати, що вони сприймають світ очима, отже все навантаження припадає на зоровий аналізатор.

Варто зазначити, що природною рідною мовою осіб із порушеннями слуху є жестова. І від рівня володіння жестовою мовою педагога, який організовує освітній процес дистанційно, залежить і результат здобувачів освіти

Докладніше тут.

Практичні рекомендації педагогам спеціальних закладів освіти щодо організації дистанційного навчання для дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану

Рекомендації розроблені творчою групою корекційних педагогів КЗО «Криворізька спеціальна школа «Сузір’я» ДОР» у складі:
Анатолій Коломоєць, директор школи

Любов Луценко, заступник директора з навчально- методичної роботи
Оксана Романовська, вчитель початкових класів

Наталія Корочкова, вчитель-дефектолог слухового кабінету

Ольга Біланова, вчитель української жестової мови

Організовуючи навчання за дистанційною формою для дітей цієї категорії, варто пам’ятати, що вони сприймають світ очима, і все навантаження припадає на зоровий аналізатор. Не менш важливим фактом є і те, що природньою рідною мовою осіб з порушеннями слуху є жестова мова. І від того, в якій мірі володіє нею педагог, який організовує освітній процес дистанційно, багато в чому залежить і результат.

На що ж потрібно звернути увагу в організації дистанційного навчання в таких складних умовах.

1. Перш за все, педагогу потрібно організувати власне безпечне робоче місце. З батьками варто обговорити питання щодо безпечного місця для кожної дитини. Можливо, затишне місце біля вікна варто замінити на приміщення з двома стінами. Обговоріть з рідними та родинами учнів порядок дії у разі, якщо оголошено тривогу під час того, коли проводите урок.

2. Однією з важливих умов забезпечення якісного освітнього процесу та його корекційної? складової є наявність швидкісного інтернет-зв’язку та сучасних гаджетів, як у вчителя, так і в здобувачів освіти. То ж на це питання потрібно звернути увагу.

3. Перед тим, як розпочати онлайн-навчання потрібно в обов’язковому порядку провести батьківські збори в ZOOM, пояснити правила проведення

онлайн-уроку не лише дітям, а й їхнім батькам: як підняти руку та дати відповідь у чаті, як виконувати інтерактивні вправи, онлайн-тестування тощо.

Вкрай необхідно переконати батьків щодо необхідності виходити разом з дітьми на щоденні онлайн-уроки. Адже дорослий може легше привернути увагу дитини до моніторингу, швидше налагодити технічні проблеми, які можуть виникнути раптово під час уроку. Крім того, з досвіду роботи ми помічаємо, що в присутності батьків діти є особливо старанними.

4. Результативною є така форма роботи як надання щоденних консультації батькам щодо виконання різноманітних вправ, вміння аналізувати навчальний поступ своєї дитини. Одним словом, потрібно докласти всіх зусиль щодо налагодження партнерства і взаємодії всіх учасників освітньо- реабілітаційного процесу.

5. Достатню увагу потрібно приділити підготовці до кожного уроку: ретельно відібрати мовленнєвий матеріал, переглянути та адаптувати величезну кількість відео-продукції, розробити інтерактивні вправи, тестові завдання тощо.

6. Варто здійснювати зйомку власних відео-уроків з поясненням нових тем. Звичайно, накопичується досить багато матеріалу і постає питання, де його зберігати, як зручніше його розмістити та використовувати. У практиці роботи наших креативних педагогів – це створення власного блогу. Це дуже зручно: не перевантажується пам'ять гаджетів; матеріал знаходиться у цілодобовому вільному доступі, і всі учасники освітньо-реабілітаційного процесу можуть переглянути його у будь-який зручний для себе час. Крім того, це шанс для вдосконалення рівня власної цифрової компетентності самим педагогом. (До прикладу, посилання на блог вчительки початкових класів КЗО «Криворізька спеціальна школа «Сузір’я» ДОР» Оксани Романовської:https://ksena76.blogspot.com/?m=1 )

7. При проведенні онлайн-уроків та онлайн-занять слід пам’ятати про вимоги санітарних нормативів і не перевантажувати учнів. Надавати перевагу навчальним предметам, інтегрованим курсам, які мають релевантний контент (тобто адекватність інформації, яку видають пошукові системи), що вкрай важливо для здобувачів освіти з порушеннями слуху.

Адаптувати програму з навчальних предметів, відібрати мовленнєвий матеріал, добираючи теми, цікаві й корисні дітям з огляду на їх вік (розвиток, словниковий запас) з урахуванням ситуації в Україні.

8. Важливо демонструвати учасникам освітнього процесу власний спокій та врівноваженість – це найбільш простий спосіб допомогти заспокоїтись іншій людині.

Поведінка учнів та здатність засвоювати матеріал може змінитись. Стрес, в якому перебувають всі жителі України, а наші діти особливо вразливі, може впливати на увагу та пам’ять. Деякі з них можуть почати демонструвати поведінку, яка їм не властива. Поставитись до цього потрібно терпимо і не докоряти учням за це.

Учням потрібно дозволити говорити про свій страх, розгубленність, сум чи злість, а після цього спрямувати їхню увагу на маленькі радощі, перемоги, гарні новини. В кожному дні можна знайти щось позитивне, якщо це шукати. Завдання педагога допомогти учням та їх батькам також побачити це.

Кожному педагогу варто пам’ятати, що для того, щоб надавати допомогу іншим, необхідно відновлювати власний ресурс та задовольнити свої базові потреби.

10. Не всі родини особливо під час воєнних дій мають можливість виходити на заняття у синхронному режимі, тому варто записувати власні відеоуроки з поясненням та закріпленням нових тем з декількох відеофрагментів тривалістю 5-7 хвилин.

11. Кожен педагог повинен добре знати стан слуху дитини: яке вухо сприймає (чує) краще; на якій відстані від вуха дитина сприймає мову

9. В умовах поділу уроку/заняття на синхронну та асинхронну частини навчальні матеріали потрібно відповідно адаптувати. Подумати і визначити, над чим працювати під час онлайн-уроку/заняття, а яку частину матеріалу надати на самостійне опрацювання.

нормальної гучності без звукопідсилення та з налаштованим індивідуальним слуховим апаратом/кохлеарним імплантом.

Спільно з корекційним педагогом, батьками узгодити вимоги до дитини, організації та умов проведення онлайн-уроків/занять за можливостями родин (відстань, на якій повинен розташовуватись ПК, планшет, телефон, окрема кімната, робоче місце дитини тощо).

12. Під час проведення дистанційного навчання педагог по відношенню до дитини з порушеннями слуху повинен розташовуватись так, щоб вона бачила його жести та обличчя, пам’ятаючи, що такі діти добре «зчитують з губ» та потребують жестової підтримки.

Перед тим, як розпочати онлайн-урок/заняття необхідно переконатися, що учень уважно дивиться на вас, слухає і готовий сприймати навчальний матеріал.

13. Пам’ятати, що ні в якому разі не можна говорити, повернувшись до учня спиною, прикривати обличчя руками, важливо, щоб учень бачив всі рухи та жести педагога: артикуляцію (губна помада може зробити губи виразнішими), міміку (вираз) обличчя, мову тіла, жести.

Одяг завжди має бути охайним, краще всього, якщо це будуть гольфи темних кольорів або будь-якого іншого, але бажано однотонного.

14. Не потрібно розміщувати технічні пристрої навпроти джерела яскравого світла, вікон.

15. Зважаючи на те, що в дітей з порушеннями слуху спостерігаються проблеми з сприйманням, розумінням значення деяких слів і фраз, необхідно з’ясовувати, чи правильно учень зрозумів запропоноване завдання.

16. Під час проведення онлайн-уроків/занять потрібно використовувати візуальний контент (презентації, анімації, опорні схеми, таблички, таблиці, текст тощо).

17. Мовленнєвий матеріал повинен бути підібраний з урахуванням особливостей сприйманням та закріпленням понять та слів; менше складних слів і більш ілюстрацій та наочності.

18. Надписи повинні бути надруковані жовтим кольором ( темний фон слайду) , або чорним кольором (світлий фон слайду), не дрібним шрифтом та містити тільки головне, бажано з малюнком. Запитання потрібно прописувати червоним кольором. Всі слова і тексти обов’язково потрібно пронотувати.

19. Стежити за тим, щоб учень отримував інформацію в повному обсязі. Звукову інформацію необхідно підкріплювати та дублювати зоровим сприйняттям опорних схем, таблиць, тексту, малюнків тощо.

20. Говорити достатньо гучно (але не надто - це спотворює слова), чітко, рівно, в нормальному темпі, не перебільшуючи артикуляцію губ. Слід пам’ятати, що гучний голос (звук) викликає больові відчуття у дітей з порушеннями слуху, тому в жодному разі не можна кричати!!!

21. Під час пояснення матеріалу використовувати загальновживані слова та висловлювання, доступні та зрозумілі для дитини. За потреби повторювати і перефразовувати їх або демонструвати дитині, чого від неї вимагаєте. Час від часу переконуватися, що учень вас розуміє, запитуючи його про це. Якщо учень не зрозумів і просить щось повторити, спробуйте перефразувати/адаптувати повідомлення, вживаючи короткі прості речення так, щоб дитина зрозуміла.

22. Якщо ви не зрозуміли відповідь учня, необхідно попросити його повторити ще раз чи написати те, що він хотів повідомити.

Кожен слайд презентації повинен мати однотонний вигляд

23. Надаючи будь-який текст, переконатися, чи всі слова в тексті зрозумілі. За можливості адаптувати/спростити текст.

Вкрай важливо ініціювати мовленнєве спілкування дитини з порушеннями слуху. Не перебивайте її, надайте можливість висловити власну думку, не квапте, давайте достатньо часу для обміркування.

24. Потрібно постійно тримати на постійному контролі виразність вимови дитини, домагатися правильної вимови дитиною слів, фраз. Не залишати поза увагою помилки у вимові дитини.

Обов’язково потрібно проводити під час онлайн-уроків/занять фонетичну та кінетичну зарядку, «хвилинки релаксації», вправи для очей, руханки тощо.

25. Оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти потрібно здійснювати вербально під час онлайн-уроків/занять, письмові роботи перевіряти за допомогою месенджерів та онлайн-платформ.

26. Потрібно узгодити з родинами, які виїхали за кордон, різницю у часових поясах, для того, щоб дитина вчасно виходила на онлайн-уроки.

27. Розклад та початок онлайн-уроків оголошувати заздалегідь, щоб родини могли коректувати свої плани на день.

28. Попереджати, що потрібно підготувати на наступний урок (на завтра) - олівець, циркуль, пластилін, роздруковану таблицю множення тощо.

29. Пам’ятати, що одним з найважливіших факторів успішного дистанційного навчання є правильна мотивація учня.

Першоджерело:

 https://mon.gov.ua/ua/news/pedagogam-organizaciya-distancijnogo-navchannya-v-umovah-voyennogo-stanu-dlya-ditej-iz-porushennyam-sluhu


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора