A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

Інклюзивна поведінка: розширюємо коло спілкування дитини

Дата: 06.07.2022 10:28
Кількість переглядів: 74

Фото без опису


Для дітей нема нічого незвичайного у тому, щоб знаходити спільну мову з однолітками, разом гратися і не звертати уваги на будь-які зовнішні відмінності. Однак іноді у дітей можуть виникати труднощі у спілкуванні з однолітками. У статті ми розглянемо, як батьки можуть допомогти своїм дітям знайти друзів.

У наш час протестів і розбіжностей батьки найменше хочуть, щоб і їхні діти ворогували один з одним і вилучали когось із кола їхнього спілкування. Проте, таке трапляється. Діти і підлітки об'єднуються у компанії за інтересами. Іноді в таких компаніях не знаходиться місця дітям інших національностей або тим, у яких є будь-які фізичні вади. Така тенденція зберігається і в дорослому віці.

Психологи стверджують, що на певному етапі розвитку дітям властиво об'єднуватися в компанії з тими, хто схожий на них самих. Однак не варто заохочувати таку поведінку. Однорідні кола спілкування,  не ідеальне середовище для розвитку. Ми повинні навчити наших дітей більш толерантних форм поведінки  так ми допоможемо їх особистісному зростанню. Якщо ж ми дозволимо їм спілкуватися тільки у своєму вузькому колі, вони не зможуть розвиватися.

Спілкування у вузьких колах особливо шкідливе для тих, кого з них вилучають. Багато хто з дітей, яких не приймають однолітки, страждають від депресії і тривожності. Причини для такого неприйняття можуть бути різними. Наприклад, дітей з фізичними вадами часто не приймають у компанії через те, що вони не можуть брати участь в іграх нарівні з усіма. Дітей з бідних сімей не приймають через те, що вони не носять одяг модних брендів або користуються пільговим харчуванням у школі.

Дітей можуть виключати з компаній і через те, що вони не схожі на інших своєю поведінкою. Наприклад, діти з синдромом дефіциту уваги і гіперактивністю більш енергійні й імпульсивні, ніж їх однолітки. Також часто не приймають дітей з аутизмом, тому що вони не дотримуються особливих соціальних правил своєї групи однолітків.

На щастя, батьки можуть допомогти своїй дитині розвинути інклюзивне мислення. Воно принесе дитині велику користь протягом усього шкільного віку і в дорослому житті.

Читайте книги про різноманітність світу людей

Книги  чудові вчителі. З їх допомогою батьки можуть з раннього віку говорити з дітьми про такі речі, як етнічна або расова приналежність. Ви можете пояснити дитині, що інша раса  це не привід вилучати людину з кола свого спілкування. Можна також розіграти з дитиною ситуації, як вона може вчинити, якщо бачить, що іншу дитину ігнорують. Купуйте книги, герої яких – представники різних культур, які володіють різними фізичними здібностями.

Батьки повинні стежити за тим, які книги читає дитина, які ролики дивиться в Інтернеті тощо. Які цінності у них пропагуються? Чи порушуються у них питання різноманітності рас, релігій, соціального і економічного статусу?

Придумуйте дитині заняття, які розвивають у неї інклюзивне мислення

Сьогодні все більше батьків віддають дітей у спортивні секції, танцювальні студії тощо. Такі заняття проходять в обмежених групах, куди можуть увійти тільки діти з певними фізичними показниками. Діти з деяких сімей не можуть відвідувати такі секції через складне матеріальне становище. Такі заняття, безсумнівно, корисні, але вони не розвивають у дитини інклюзивне мислення.

Ви можете вибирати для дитини такі секції та гуртки, у яких можуть брати участь діти з різних груп. Сьогодні з'являється все більше позашкільних навчальних закладів, які можуть відвідувати діти з інвалідністю, діти з малозабезпечених сімей тощо. Діти займаються разом, спілкуються і отримують емоційну підтримку.

Крім цього, у багатьох містах проводяться окремі заходи, присвячені різним культурам і групам людей. Відвідуйте з дитиною такі заходи, щоб познайомити її з життям однолітків, які в чомусь відрізняються від неї.

Допоможіть дитині розширити коло свого спілкування

Дні народження, ігри на дитячому майданчику, позакласні заходи  за допомогою таких занять батьки можуть допомогти дитині знайти нових друзів і розвинути у неї інклюзивну поведінку. Поговоріть з учителями на батьківських зборах, щоб з'ясувати, у кого з класу є труднощі у взаємодії з іншими дітьми. Обговоріть, як можна вирішити цю проблему. Для цього можна організовувати нові заняття, в яких братимуть участь усі діти без винятку  ігри, екскурсії, походи тощо. Головна ідея  щоб усі діти були залучені до цих занять.

Долайте мовні бар'єри

Якщо в клас приходить нова дитина, яка погано говорить мовою, якою розмовляє більшість дітей, зазвичай вона мало взаємодіє з однокласниками поза школою. Батьки повинні допомогти дитині подолати психологічні бар'єри у спілкуванні, поки вона не освоїть мову на рівні, достатньому для вільного спілкування з однолітками.

В інклюзивних закладах, у яких займаються діти з вадами слуху, для вчителів і батьків проводять уроки жестової мови, щоб налагодити спілкування між дітьми. Учителі та батьки у свою чергу вчать дітей вітальних та інших фраз жестовою мовою, щоб використовувати їх у повсякденному спілкуванні.

Зверніть увагу на своє коло спілкування

Психологи вважають, що найкраща допомога дитині у тому, щоб сформувати своє коло спілкування,  це власний приклад. Перш, ніж учити чомусь дитину, варто задуматися про власні цінності. Як ви формуєте своє коло спілкування? Ви дружите і спілкуєтесь тільки з людьми свого соціального статусу або у вашому колі спілкування є люди з фізичними особливостями, представники інших культур тощо?

Недостатньо просто говорити дитині, що вона повинна спілкуватися з однолітками незалежно від їх національності або соціального статусу. Покажіть їй приклад інклюзивної поведінки. Обговорюйте питання інклюзивності в сім'ї. Дивіться всією сім'єю фільми, у яких показані ідеї рівності і різноманітності, і обговорюйте їх з дитиною.
Першоджерело: https://childdevelop.com.ua/articles/upbring/10658/


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора