“Вчися вухами”: нові уроки з української мови і літератури для 8–11 класів
Цього тижня в проєкті “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта” з’явилися вісім нових аудіоуроків – з української мови і літератури.
Стежити за анонсами уроків можна на сторінці “Вчися вухами” в Instagram.
З уроку української літератури для 8 класу “Українські історичні пісні. “Зажурилась Україна” слухачі й слухачки дізнаються:
- які ознаки притаманні українським фольклорним історичним пісням;
- про які події розповідають історичні пісні;
- хто міг стати персонажем цих ліро-епічних творів;
- аналіз твору “Зажурилась Україна”.
Ще один урок для 8 класу з української літератури на тему “Чи не той то Хміль”. Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою”.
В епізоді – розмова про:
- особливості ліро-епічного жанру історичних пісень;
- те, які події зображені в пісні “Чи не той то Хміль”;
- те, які художні засоби використані в пісні “Чи не той то Хміль”.
Слухати можна за посиланням.
Учні й учениці 9 класу можуть прослухати урок з української літератури на тему “Родинно-побутові пісні. “Місяць на небі, зіроньки сяють…”.
Під час уроку слухачі й слухачки дізнаються:
- що таке фолькльор;
- які є ознаки народної творчості;
- чим вирізняються народні ліричні пісні;
- аналіз пісні “Місяць на небі, зіроньки сяють…”;
- аналіз пісні “Цвіте терен, цвіте терен…”.
На уроці з української літератури “Українські народні балади. “Ой летіла стріла” 9-класники розглянуть:
- які є жанрові особливості українських народних балад;
- типи балад: міфологічні, історичні, соціально-побутові, родинно-побутові;
- аналіз родинно-побутової балади “Ой летіла стріла”.
Посилання – за лінком.
З української мови учні й учениці 10 класів можуть прослухати урок на тему “Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення”.
Слухачам і слухачкам розкажуть про:
- те, слова якого походження є питомими в українській мові;
- співвідношення питомої та запозиченої лексики в мовах;
- відмінність між “запозиченими словами” та “словами іншомовного походження”;
- особливості слів-варваризмів написання слів іншомовного погодження.
Для учнів та учениць 11 класу доступний урок з української мови “Морфологічна норма. Відмінкові закінчення”.
Основна увага сфокусована на таких підтемах:
- морфологічна помилка відмінювання невідмінюваних іменників;
- морфологічна помилка неправильного утворення ступенів порівняння прикметників;
- морфологічна помилка хибного утворення числівникових форм;
- морфологічна помилка неправильного творення форм наказового способу дієслів.
Слухати урок – тут.
Для 11 класу – особливий урок з української літератури: “Дивний мрійник з очима дитини і розумом філософа” Павло Тичина. “Арфами, арфами”, “О панно Інно”.
Під час уроку учні й учениці з’ясують:
- хто і за що докоряв Тичині;
- кому ж зізнався в коханні поет;
- які є ознаки “кларнетизму”;
- особливості інтимної лірики “О панно Інно”;
- особливості пейзажної лірики “Арфами, арфами”;
- з яким твором перегукується “Арфами, арфами”.
Ще один урок з української літератури для 11 класу – про “Блазня при дворі кривавого короля” Павла Тичину та його поезії “Одчиняйте двері” й “Пам’яті тридцяти”.
Зокрема, в уроці розкриті такі підтеми:
- як і чому змінилися погляди Тичини;
- як “сонячний кларнетист” перетворився на “придворного блазня”;
- присвята героям Крут поезії “Пам’яті тридцяти”;
- аналіз твору “Пам’яті тридцяти”;
- алегорична картина української революції 1917-1921 років у поезії “Одчиняйте двері”;
- аналіз твору “Одчиняйте двері”.
Посилання – за лінком.
Джерело: НУШ