Навчання під час війни: як допомогти дитині адаптуватись?
Зараз почастішали запити від батьків стосовно того, як спонукати дітей навчатися та відвідувати уроки. Відразу скажу: не треба примушувати, зараз головне завдання для кожного – самозбереження.
Для виховання дітей в умовах воєнного стану хочемо запропонувати деякі елементи військової педагогіки (В. Сухомлинський в інтерпретації К. Мілютіної):
- Ставимо перед дитиною конкретні цілі ( не «треба вчитися», а «зроби завдання з математики»). Коли дитина чує конкретну ціль, їй легше включитись в роботу.
- Забуваємо про власні амбіції (Моя дитина – відмінник. Зараз головне – фізичне виживання та психічне здоров’я).
- Не драматизуємо. Те, що дитина не хоче вчитись, не свідчить про те, що ви погані батьки. Просто навчання зараз – не головне.
- Вчимо на власному прикладі – разом читаємо, разом вирішуємо якісь задачки.
- Мотивуємо. Тут важливо знайти для кожної дитини те, що її зацікавить. Якщо зроблені домашні завдання - можна дати додатковий час для гри, можна піти прогулятись, можна раз на тиждень їздити в нове місце. Тут все залежить від інтересів дітей та можливостей батьків.
Важливо пам’ятати про те, що чим більше ми примушуємо та сваримо, тим більший супротив відчуваємо з боку дитини.
Ще один важливий момент – переживання стресу впливає на всі когнітивні процеси, погіршуються пам’ять та увага. Дитина дійсно не може сконцентруватись на чомусь чи вивчити твір так, як це вона робила раніше. Тому допомагаємо, а не сваримо.
Автор Лілія Барковська
Центр психологічної підтримки «ОбійМи»