A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

«Краще б почитав»: 7 фраз, що руйнують мотивацію дитини

Дата: 29.01.2024 11:15
Кількість переглядів: 107

Фото без опису


Чому дитина не хоче йти до школи, робити домашні завдання, кривиться від слів «займатися» або «читати». Можливо, ви самі несвідомо викликали в сина чи доньки «алергію» до опанування нових знань та вмінь? На які ж фрази, на думку психологів, варто ввести «самоцензуру»?

 

«Тебе це не обходить»

Як, здавалося б, це стосується уроків? Якщо привчити дитину, що у світі безліч тем, над якими їй не слід замислюватися, за перших навчальних складнощів школяр вважатиме: це надто «розумно» для мене, не хочу про це думати. Мене не обходить, що там у задачці робили два землекопи. Підточується жага пізнання, а саме вона — найкраща мотивація для навчання. То що ж, про все розповідати?

Усе, що важко донести дитині, можна поділити на дві групи:

  • складно з точки зору етики;
  • складно, бо в її віці бракує знань та інтелектуальної потужності;

Приміром, закон всесвітнього тяжіння дошкільник не зрозуміє. Але йому може закортіти дізнатися, чому яблуко падає вниз, а не летить у небо. Утім, недарма кажуть: якщо вчений не може за 5 хвилин пояснити дитині, чим він займається, він — шарлатан. Можна знайти головне і викласти базові ідеї «дитячою мовою». Урешті-решт можна зізнатися: «Мені теж це цікаво. Давай погуглимо». І відшукати адаптований варіант інформації.

 

Етичні складнощі — важка тема. Дитині не варто знати про деталі конфліктів між батьками, сімейні зради та взагалі інтимне життя батьків, дорослі проблеми, страждання від тяжких хвороб тощо. Тобто все це — складні етичні речі. І краще організувати життя так, щоб у дитини не було питань, бо вона просто не була свідком таких речей.

 

Якщо ж не вдасться, «рецепт» той самий, що і в першому випадку: максимально спростити і подати на доступному рівні. Наприклад, про конфлікти: «Ви з друзями інколи сваритеся, а потім знову граєтеся разом. Так і у тата з мамою трапляється». Тож можна обійтися і без «Тебе це не обходить».

 

Фото без опису

 

«Ну і чим тут вихвалятися?»

Малюк кидає на стадіоні камінчики далі, ніж інші однолітки. Він пишається, що може 50 разів підстрибнути на дивані. Або ж намалювати кумедне обличчя на паперовій склянці. За це не дають медалей, не ставлять високих оцінок, ці навички не принесуть колись бали на НМТ. Тож чимало батьків реагує так: «Дурнею займаєшся, краще б щось корисне зробив». І дитяча радість згасає. Але камінці та стрибки — то спритність, а малюнок — розвиток творчих здібностей.


Якщо дитина не робить нічого шкідливого, порадійте її успіхам.


Найменше заведено звертати увагу на:

  • фізичний розвиток (якщо це стихійно, а не на секції чи у фітнес-центрі);
  • креативність (якщо не у школі мистецтв);
  • «золоті руки» (якщо зроблені забавки, а не корисні в побуті речі);

 

Що маємо «на виході»? Звісно ж, мотивація падає. Чотири з п’яти підлітків у світі схильні до гіподинамії, за даними ВООЗ, а творчих та майстровитих старшокласників у рази менше, ніж першачків.

 

Фото без опису

 

«Замість того, щоб (бешкетувати, гуляти, гратися тощо), краще б почитав (зробив уроки, прибрав у кімнаті)»

 

Фраза, яка часто йде у парі з попередньою. Проблема тут — у протиставленні. Дитина у захваті від свого заняття, чує батьківський осуд і розуміє, що заняття, яке їй пропонують, має бути чимось протилежним: безрадісним, нудним, виснажливим.

«Треба» — слово, до якого варто привчати, але за принципом наслідків: треба сходити по хліб, бо залишимося без нього. А ось «треба читати, робити уроки» років до 11 звучить як примус (максимум «треба, бо погану оцінку отримаю» або «батьки сваритимуть»).

А кому б не хотілося, щоб домашню роботу син чи донька робили з такою ж цікавістю, як проходять рівні в улюбленій комп’ютерній грі, а наводили лад у домі із задоволенням? Але ми самі створюємо цим заняттям «поганий імідж». Інша річ, коли почитати книжку — це нагорода наприкінці дня.

 

«Який ти в мене розумник!»

 

Здавалося б, комплімент — це те, що треба. Але школяр, який вважає, що він з народження має вищий інтелект, ніж у інших, може не напружувати сили. А якщо задача не дається з першого разу, розгубитися та відступити. Ще менше користі, якщо заохочувати «авансом». Синові чи доньці важко буде об’єктивно оцінити свої можливості. Тож казати, що дитина розумна — не погано. Але значно краще — хвалити за зусилля. Тому: «Ти стільки всього знаєш/вмієш/гарно попрацював/чудова робота».

Фото без опису

 

«А я у твої роки вже…»

Вбиває мотивацію порівняння з іншими. Як би ти не викладався, завжди знайдеться Сашко чи Оксанка, які з цим впоралися три роки тому. Чимало батьків вже пам’ятають, що «тицяти носом» у чужі успіхи — погано. Але забувають про самих себе. Розповідь (не завжди чесна) про те, яких висот вони досягали у віці нащадка, на думку батьків, мотивує: така в тебе чудова генетика, є чого прагнути, у нашої родини — висока планка. А дитина чує: що б ти не робив, невдахо, тобі мене не переплюнути. І опускає руки.

 

«Ти здатний на краще»

«Молодець, але…» — у цієї фрази теж чимало «фанатів» серед тат і мам. Їм страшно перехвалити або здається корисним постійно нагадувати про нові цілі. Мовляв, це якраз форма мотивації. Утім, працювати без проміжних результатів, маленьких перемог — на таке і не кожен дорослий здатен. Людині важливо зупинитися на шляху, повноцінно порадіти, без усіляких «але». А чим більше «міні-свят», тим більша мотивація. Хай ідеться про перше прочитане по складах слово чи кривеньку, але першу самостійну аплікацію на уроці праці. 

Фото без опису

 

«У тебе все одно нічого не вийде»

Наостанок — хіт демотивації. Хіба ж не очевидно: якщо навіювати, що дитина — невдаха, вона такою і стане. У будь-якому разі мотивація зникне. Але ця фраза вилітає зовсім не з лихих намірів, а коли бракує часу і батькам швидше все зробити самим. Або коли дитина береться за те, що поки що їй не до снаги. Очевидно, що трирічна дитина не зможе сама помити посуд. Але ж де час на те, щоб робити спроби та помилки?


Розбита чашка краща за розбиту самооцінку.


Хай вас надихає така історія. Колись у дитинстві великого винахідника Томаса Едісона відправили зі школи з папірцем. Мати сказала, що там написано: він — надзвичайно талановита дитина, тож прості уроки йому не підходять, необхідне особливе домашнє навчання. І лише в дорослому віці він дізнався: насправді в папірці йшлося про те, що він — ненавчуваний двієчник, тож його відраховують зі школи. Мати, попри факти та думки вчителів, навчила його, що він на все здатен, і він це довів.

Джерело: Освіторія


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора