Як записати дитину з особливими освітніми потребами в дитячий садок Покрокова інструкція для батьків
В Україні триває впровадження інклюзивного навчання для дітей усіх вікових категорій. Держава забезпечує кожній дитині доступ до якісної освіти у звичайних навчальних закладах, створюючи відповідні умови для навчання. Це стосується повною мірою і дитячих садків.
Дошкільний період є критично важливим у розвитку дитини. До шести років мозок розвивається найбільш інтенсивно, а знання про світ малюки засвоюють через гру та спілкування. Тому необхідно забезпечити дитині якомога більш сприятливе середовище. Саме це завдання виконують дошкільні заклади, адже в дитячих садках малюки опановують ключові навички, необхідні для розвитку особистості. Крім мовної компетенції, базових логіки та математики, дрібної моторики, дошкільнята розвивають емоційний інтелект, вчаться працювати в команді, розуміти себе, одне одного та дорослих.
Проте батьки дітей з особливими освітніми потребами можуть не знати, як розпочати цей шлях: як вибрати дитячий садок, куди звертатися і як переконатися, що дитина навчатиметься та соціалізуватиметься в комфортному для неї середовищі.
ЮНІСЕФ в Україні склав детальну покрокову інструкцію для батьків, як записати дитину з особливими освітніми потребами в садочок.
UNICEF
Як записати дитину з особливими освітніми потребами в садочок: покрокова інструкція
Крок 1. Вибрати дитячий садок.
Крок 2. Звернутися до найближчого ІРЦ.
Крок 3. Стати в електронну чергу.
Крок 4. Перевірити, що заяву зареєстровано.
Крок 5. Перевірити статус електронної заяви та реєстрацію у вибраний дитячий садок.
Крок 6: Відвідати дитячий садок, у який отримано запрошення.
Крок 7. Подати документи в дитячий садочок.
Крок 8. Зарахування дитини до вибраного дитячого садка.
UNICEF
Рівні підтримки для дітей з ООП
Перший рівень
Забезпечується закладом освіти без створення інклюзивної групи або залучення асистента вчителя. Додаткове фінансування не передбачено. Підтримка дітей в освітньому процесі надається силами закладу.
Другий рівень
Передбачає створення інклюзивної групи, введення посади асистента вихователя, проведення корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), надається можливість забезпечення допоміжними засобами навчання.
Третій рівень
Вимагає більш інтенсивної підтримки, можливе залучення асистента для дитини. Збільшується кількість корекційних занять, навчальна програма адаптується відповідно до потреб та можливостей дитини.
Четвертий рівень
Підтримка на цьому рівні передбачає індивідуальну допомогу асистента дитини та адаптацію чи модифікацію освітньої програми. Також збільшується кількість корекційних занять та сума фінансової підтримки для придбання допоміжних засобів для навчання відповідно до визначених потреб дитини.
П'ятий рівень
Найвищий рівень підтримки, коли дитина потребує інтенсивної допомоги, альтернативних методів навчання та до 8 корекційних занять на тиждень. Навчання дитини може здійснюватися за модифікованим розкладом, що передбачає відвідування закладу освіти відповідно до індивідуальної програми розвитку з обов’язковим періодичним включенням дитини в освітній процес.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини проводиться фахівцями ІРЦ протягом місяця після подання батьками письмової заяви. Однак, якщо в місті працює лише один центр, процес може затягнутися.
Висновок ІРЦ потрібно надати обраному закладу разом із заявою. У разі втрати висновку його можна легко відновити на порталі ІРЦ або у відповідному мобільному застосунку.
Що важливо памʼятати під час запису дитини в садочок
Діти з особливими освітніми потребами, пов'язаними з порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними й фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до дитсадка. У разі нестачі місць батьки мають отримати письмову відмову від керівника садка та звернутися з цим документом до місцевого органу управління освітою.
Керівник закладу здійснює зарахування до державного садочка протягом календарного року на вільні місця за чергою подання заяв.
Інклюзивні групи зазвичай формуються до 1 вересня поточного року. Якщо батьки звернулися пізніше, то заклад залишає за собою право приймати рішення про зарахування в індивідуальному порядку.
В інклюзивній групі може бути не більше ніж троє дітей з ООП, проте на період воєнного стану ці обмеження не застосовуються. Якщо група вже заповнена, садочок має запропонувати іншу групу, яка підходить дитині за віком, і зробити її інклюзивною. У групи дитячого садка дітей розподіляють з урахуванням рівнів підтримки, яких вони потребують. Відповідний рівень інклюзивно-ресурсний центр визначає у своєму висновку.
В одній інклюзивній групі можуть навчатися:
- не більше 1 дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівнів підтримки;
- не більше ніж 2 дітей, які потребують третього рівня підтримки;
- не більше ніж 3 дітей, які потребують другого рівня підтримки.
Певні категорії дітей мають право на першочергове зарахування до дитячого садка.
Хто має право на першочергове зарахування до дитячого садка
- Діти, які проживають на території обслуговування державного закладу дошкільної освіти.
- Діти, які є рідними (усиновленими) братами та/або сестрами дітей, які вже здобувають дошкільну освіту в цьому садочку.
- Діти працівників садочка.
- Діти з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями.
- Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, які влаштовані під опіку, у прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу, патронатну сім’ю, а також усиновлені діти.
- Діти, що перебувають у складних життєвих обставинах та на обліку у службі у справах дітей.
- Діти із категорії ВПО та діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів.
- Інші діти, які мають право на першочергове зарахування до закладів освіти відповідно до закону.