A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

7 перевірених способів зацікавити дітей математикою

Дата: 18.11.2024 14:53
Кількість переглядів: 75

Фото без опису


Зображення створене за допомогою штучного інтелекту

Математика часто сприймається молодшими школярами як нудний і складний предмет. І вже з початкової школи багато дітей “забувають” вдома книжки та зошити або навіть бояться математики. Причини цього можуть бути різними: від невпевненості у своїх здібностях до негативного (занадто вимогливого, суворого, прискіпливого) ставлення батьків чи вчителів. Тому завдання дорослих – пробудити в учнівства справжню цікавість та захоплення цією наукою, яка структурує мислення й розвиває уяву.

Як пробудити інтерес до математики в дітей? “Новій українській школі про це розповіла Оксана Онопрієнко, доктор педагогічних наук, координаторка проєкту Eduten в ГО “СТЕМ Освіта Україна”.

Тож у цьому матеріалі читайте:

  • який із двох видів мотивації працює ефективніше;
  • як пробудити внутрішню мотивацію;
  • які перевірені методи виклику та змагання можна використовувати на уроках.

Далі – пряма мова пані Оксани.

ЯК НАВЧИТИСЯ ОТРИМУВАТИ НАСОЛОДУ ВІД ПРОЦЕСУ

Спершу важливо зрозуміти, що спонукає дітей до навчання. Вирізняють два основні види мотивації – зовнішню та внутрішню.

  • Зовнішня мотивація ґрунтується на винагородах та покараннях. Наприклад, дитина виконує домашнє завдання, щоб отримати схвалення вчителя чи батьків, або, навпаки, щоб уникнути зауважень та поганих оцінних суджень. Ця мотивація іноді працює, але тимчасово – як тільки зникає зовнішній стимул, бажання вчитися зникає разом із ним.
  • Значно важливішою і сильнішою є внутрішня мотивація – коли дитина отримує насолоду від процесу навчання. Вона хоче пізнавати нове, розвивати свої здібності, відчувати гордість за власні успіхи. Саме це – ключ до справжнього, глибокого інтересу до математики.

Як пробудити внутрішню мотивацію? Перевірені способи.

1. Гейміфікація. Перетворіть заняття на “математичну пригоду” з балами, медалями, іншими цікавими саме вашим дітям відзнаками. Молодші школярі обожнюють змагатися й здобувати перемоги.

2. Різнорівневі завдання. Кожен учень має знайти для себе математичний “виклик” відповідно до його здібностей та інтересів. Можливість вибору мотивує сама по собі. Навіть якщо спочатку дитина обиратиме прості завдання, з часом приклад інших дітей та підбадьорювання дорослих стимулюватиме до роботи зі складнішими завданнями.

3. Візуалізація прогресу. Створіть графіки, діаграми, таблиці (чи в будь-який інший спосіб покажіть дітям, що вони прогресують у вивченні математики), які даватимуть дітям зворотний зв’язок про їхні досягнення. Це надихає на нові звершення!

4. Групова робота. Об’єднайте дітей у команди для спільного розв’язування математичних завдань. Вони вчитимуться одне в одного й розвиватимуть комунікативні навички.

5. Зв’язок навчального матеріалу з реальним життям. Покажіть учнівству, як математика застосовується у повсякденні – під час приготування їжі, планування бюджету, орієнтування на місцевості тощо. Так діти відчують практичну користь від предмета.

6. Регулярний зворотний зв’язок. Не шкодуйте похвали та конструктивних коментарів, відзначайте навіть найменші успіхи дітей. Це надихатиме їх на нові звершення. Думка вчителя і рідних має для молодших школярів значення.

7. Періодичне використання методики виклику та змагання. Організовуйте тематичні тижні або короткострокові змагання із доступними заохоченнями (наприклад, трохи менше домашніх завдань, пропозиція виконати деякі завдання на електронній платформі) або цікавими призами. Нехай діти практикують змагатися, адже здорова конкуренція робить навчання запальним і привабливим.

Ось декілька практик викликів, доцільних на уроках математики.

  • Тижневі математичні марафони. Встановіть щотижневу мету для кожного учня й учениці (наприклад, виконати певну кількість завдань). Учні, які досягають мети, отримують віртуальні значки або бали. Наприкінці місяця відзначте “Математичних марафонців”, які досягали мети кожного тижня.
  • Полювання на числа. Створіть перелік чисел, які учні мають “знайти” протягом тижня, виконуючи завдання (наприклад, відшукати числа 50, 100 як результат обчислення). Учні, які “спіймали” всі числа, отримують якусь відзнаку.
  • Командні змагання. Об’єднайте дітей у команди. Кожна команда має спільну мету (наприклад, набрати певну кількість балів упродовж тижня). Команда-переможець отримує віртуальний кубок та додаткові привілеї. Наступні тижні склад команд можна змінювати.
  • Швидкий челендж. Організуйте короткі (на 5-10 хвилин) сесії з виконання завдань на швидкість. Учні змагаються, хто швидше й правильніше виконає набір завдань.
  • Челендж зростання. Заохочуйте учнів покращувати власні результати. Відзначайте тих, хто демонструє найбільший прогрес, порівнюючи зі своїми попередніми результатами. Лідерів відзначайте, наприклад, умовною позначкою в щоденнику.
  • Математичний турнір. Організуйте турнір з різними “раундами” завдань протягом місяця. Учні накопичують бали/нагороди за кожен раунд. Наприкінці місяця відзначте переможців турніру.

Поєднуючи ці способи навчання, ви зможете перетворити математику на улюблений предмет своїх учнів. Адже важливо зробити навчання не лише корисним, а й захопливим.

Оксана Онопрієнко, спеціально для “Нової української школи”.

Джерело: НУШ


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора