Етапи розвитку мовлення у дітей від 1 до 5 років
1 рік 3 міс |
Словниковий запас збільшується до 6 слів, дитина розуміє просту інструкцію без жестів, знайомі слова показує на малюнку. |
1 рік 6 міс |
Показує одну з частин тіла. Словниковий запас 7 – 20 слів. |
1 рік 9 міс |
Показує три частини тіла. Користується фразою з 2 слів (Мама, ди! – Мама, йди!). Словниковий запас 20 слів. |
2 роки |
Здорова дитина показує п’ять частин тіла. Словниковий запас мінімум 50 слів. Розуміє і виконує двох етапну інструкцію: піди на кухню і принести чашку. Правильно вживає займенники я, ти, мені; речення будує з 2-х слів. До двох років засвоює звуки: п, б, м, ф, в, т, д, н, к, г, х. Свистячі звуки (с, з, ц), шиплячі (ш, ж, ч, щ) і сонори (р, л) дитина або пропускає, або замінює. |
3 роки |
Словниковий запас 250 – 700 слів, користується реченням з 5 – 8 слів, оволодіває множиною іменників, дієслів. Дитина називає своє ім’я, стать, вік. Виконує завдання «Поклади кубик в коробку»… Користується прийменниками і частками: тому що, якщо, коли. Дитина розуміє прочитані короткі розповіді і казки з опорою на малюнок і без нього. Оцінює свою мову і чужу. Задає питання про значення слів. |
4 роки |
Словниковий запас 1500 – 2000 слів. З’являються складносурядні і складнопідрядні речення, вживає прийменники по, до, замість, після, частки що, коли, скільки. Дитина правильно вимовляє шиплячі (ш, ж, ч, щ) звуки, а також звук ц. Зникає пом’якшена вимова приголосних. |
5 років |
Запас слів збільшується до 2500 – 3000 слів. Дитина активно вживає узагальнюючі слова (одяг, меблі, звірі…), називає широке коло предметів, явищ. В словах відсутні пропуски, перестановки звуків і складів. В реченні використовуються всі частини мови. Дитина оволодіває всіма звуками рідної мови і правильно їх вживає. |