Як гармонійно розвивати мозок дитини
Вправи, що дозволяють дитині збалансувати роботу мозку й гармонійно розвиватися
Чи знаєте ви, як працює мозок вашої дитини: він «лівопівкульний» чи «правопівкульний»? Старе твердження говорить, що діти з переважанням лівої півкулі, зазвичай, мають більш аналітичний склад розуму й більш схильні до логічного мислення, діти з переважанням правої - більш творчі й емоційні. Однак сучасні психологи виявили, що домінування однієї з півкуль мозку може мати не дуже гарні наслідки для розвитку дитини. Зараз вони активно виступають за так званий «баланс мозку».
Теорія спеціалізації півкуль мозку
У 60-ті роки минулого сторіччя Роджер Уолкотт Сперрі, нейропсихолог і лауреат Нобелівської премії «за відкриття, що стосуються функціональної спеціалізації півкуль головного мозку» разом із співробітниками розробив новий спосіб тестування, що дозволяв оцінити пізнавальні функції обох півкуль незалежно одна від одної.
Його дослідження показали, що пізнавальні функції лівої й правої півкуль багато в чому відрізняються. Ліва (домінуюча) півкуля обробляє інформацію послідовно й аналітично. Вона чудово справляється з обробкою тимчасових взаємовідношень, вербальними операціями, математичними розрахунками, абстрактним мисленням та інтерпретацією символічних понять. Крім того, вона має високорозвинену здатність до формування мовних функцій.
Права (недомінуюча) півкуля обробляє інформацію інтуїтивно й одночасно. Вона краще, ніж ліва, справляється із завданнями інтерпретації зорових образів і просторових взаємовідношень - наприклад, розпізнаванням осіб. Крім того, права півкуля більш ефективно розпізнає складні взаємозв'язки, звукові образи, наприклад, голос та інтонацію й «розуміє» музику.
Раніше теорія Сперрі активно використовувалася шкільними психологами та педагогами, що прагнули знайти дієві способи прицільного розвитку правої або лівої півкуль. Але останнім часом психологи замість того, щоб залучати учнів до певної діяльність з активації логіки чи творчих здібностей, пропонують більш цілісний підхід.
Баланс мозку
«Мозок потребує спільної роботи двох півкуль, - говорить доктор Роберт Мелілло, відомий автор та експерт у сфері нейропсихології та нейроповедінкових розладів у дітей. - Збалансована робота головного мозку дитини забезпечує гарне функціонування травної та імунної систем, а також підвищує інтелектуальні здібності. Якщо робота мозку не збалансована, у дитини можуть виникати проблеми з моторними (руховими) навичками, здатністю обробляти інформацію, а також проблеми з травною, гормональною та імунною системами».
Отже, батькам необхідно спробувати відшукати, в чому криється дисбаланс їхньої дитини. Діти, які мають лівопівкульні затримки, можуть відчувати труднощі з письмом (з написанням) і смисловим сприйняттям мови. Затримка в розвитку правої півкулі мозку може проявлятися у вигляді незграбності, неправильної постави і слабких навичок моторики. Якщо ви не знаєте, з чого почати, лікар або психолог можуть допомогти вам зрозуміти джерело будь-якого дисбалансу.
Як досягти балансу півкуль мозку
Доктор Мелілло і Шеріанна Бойл, шкільні психологи, підкреслюють, що існують конкретні способи, якими ви можете допомогти вашій дитині збалансувати роботу мозку. До того ж, виконуючи кілька простих вправ, ви і ваша дитина можете весело й цікаво провести час. Вправи наступні:
- Перетин середньої лінії тіла. Грайте в ігри, які в прямому розумінні змушують дитину перетинати середню лінію її тіла. Наприклад, нехай дитина крокує на місці, високо піднімаючи коліна, і при цьому лівою рукою дістає правого коліна, а потім правою рукою дістає лівого коліна. Ви можете трохи вдосконалити гру й надати їй більш кумедного характеру, додавши в якості фону улюблену музику. Під динамічні звуки рухи повинні прискорюватися, а під більш спокійні, відповідно, сповільнюватися. Чергуйте їх для різноманітності.
- Включення уяви. Дозвольте вашій дитині перенести вас у світ мрій. Заохочуйте її придумувати собі всілякі ігри або імпровізувати в розігруванні сценок за участю її м'яких іграшок. Такий прояв творчості може дійсно допомогти вашій дитині у розвитку її правої півкулі мозку.
- «Віджимання» з олівцем. Вправа наступна: тримайте олівець перед носом дитини. Відстань має бути достатньо далека, щоб не двоїлося побачене, але при цьому й досить близька, щоб по-справжньому зосередитися на предметі. Повільно переміщуйте олівець вперед у напрямку до дитини й попросіть її вказати вам той момент, коли вона побачить замість одного олівця два. Попросіть дитину постаратися сфокусувати свій погляд так, щоб знову побачити один олівець. Як тільки у неї вийде досягти бажаної різкості, перемістіть олівець ще трішки ближче, поки вона знову не побачить два олівці. І потім повільно рухайте олівцем назад. Повторіть так тричі. Ця вправа допомагає зміцнити м'язи очей і потренувати мозок.
- Жонглювання. Жонглювання - це відмінна широкомасштабна діяльність мозку щодо балансу, адже вона вимагає добре скоординувати моторні навички й зосередити увагу на об'єктах, які переміщуються від однієї сторони тіла до іншої. І добре те, що такий вид активності здатний захопити дитину на кілька годин.
- Вільне володіння словом. Запропонуйте дитині наступну гру: нехай вона за 60 секунд постарається назвати якомога більше слів (будь-якої тематики), що починаються на певну літеру. Порахуйте, скільки слів вона змогла перерахувати й поспостерігайте за їхньою кількістю в динаміці. Ви побачите, як їй буде вдаватися це все краще й краще. Якщо вашій дитині притаманний дух змагання, ця вправа допоможе їй поліпшити баланс мозку й навчить змаганню з самою собою, що теж дуже важливо.
- Йога. Візьміть кілька уроків йоги разом зі своєю дитиною. Цінність цих вправ у тому, що вони орієнтовані на різні види дихальних вправ. Завдяки правильному диханню до мозку надходить додаткова кількість кисню, що сприяє його кращому функціонуванню в цілому. Отже, дитина буде краще зосереджуватися й мислити більш ясно. Також йога дозволяє дитині рухатися, взаємодіючи з іншою людиною, тобто може слугувати відмінною можливістю для покращення стосунків «батько-дитина» («мати-дитина»).
- Гра «Що якщо». Сенс гри в тому, щоб ставити найрізноманітніші запитання, які неодмінно повинні починатися зі слів «що якщо». Що якщо ми всі переселимося на Місяць? Що якби ти навчився літати? Що якби Бетмен був реальним? Поставте вашій дитині кілька запитань у стилі «що якщо» і проведіть спільне обговорення відповідей на деякі з них. Така діяльність підштовхує дітей мислити нестандартно й розвиває їхній творчий потенціал, використовуючи мовні навички лівої півкулі мозку. Ви також можете поставити більш практичні запитання. Що якщо мені зроблять боляче? Що якщо хтось буде мене дражнити? Обговоріть можливі вирішення таких ситуацій.
- Фізична активність. Вийдіть з будинку й пограйте з «літаючою тарілкою». Просто прогуляйтеся на свіжому повітрі. Пограйте в футбол на місцевому стадіоні. Вправи є відмінним стимулом для мозку в цілому, а спортивні змагання без будь-якої суворої структури допомагають збалансувати мозок. Поїздка в парк – це також чудова можливість завести нових друзів і поліпшити свої соціальні навички.
- Мистецтво. Допомагайте дитині розкрити в собі творчий потенціал. Можна просто в магазині канцтоварів купити олівці, фарби та альбоми для малювання. А можна піти набагато далі й записати дитину в гурток гончарного мистецтва, живопису або домовитися про уроки музики.
- Вчіться розслаблятися. Стрес може серйозно ускладнити роботу мозку. Діти й дорослі здатні настільки сильно занурюватися в проблему, що від виниклої напруги, пов'язаної зі стресовим станом організму, у них виникають когнітивні проблеми з концентрацією уваги й обробкою інформації, що надходить. Існує безліч способів відпочити й відновити сили, виберіть будь-який, який вам подобається.
У кожної дитини присутній певний ступінь дисбалансу мозку. У когось домінує ліва півкуля, а в когось - права. Ці вправи, як і інші способи творчого самовираження, допоможуть сприяти його збалансованій роботі. Як тільки ваша дитина почне робити успіхи в напрямку збалансованості правої та лівої півкуль мозку, ви помітите й будете неймовірно раді кращій концентрації уваги, більш врівноваженому настрою, кращій моториці та зміцненню її фізичного здоров'я.
Першоджерело: https://childdevelop.com.ua/articles/develop/55/