A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

Нарешті школа й садок: як стабільний розпорядок дня допомагає дитині в умовах нестабільності

Дата: 30.09.2024 16:55
Кількість переглядів: 45

Фото без опису


Розпорядок дня – необхідна умова нормального розвитку дитини. Він забезпечує передбачуваність у її житті. Правила, обов’язки, графік дають дитині структурованість і внутрішню дисципліну, поступове розуміння відповідальності за своє життя. Так вона вчиться організовувати свій час, знижує рівень стресу та формує корисні звички.

Графік – це також стабільність, важлива для дитини в умовах нестабільності, наприклад, таких як війна. Розпорядок допомагає відчути впевненість та спокій у складних обставинах.

  • Про те, як скласти розпорядок дня в умовах нестабільності,
  • чи закладати в графік вільний час
  • та чого не варто робити при встановленому розпорядку

“Новій українській школі” розповіла Оксана Писарєва, психологиня фонду “Голоси дітей”, спеціалістка в галузі гештальт-терапії, дипломований психолог, ведуча терапевтичних груп.

Далі – пряма мова пані Оксани.

ЧОМУ ПОРУШЕННЯ ГРАФІКУ ВИКЛИКАЄ В ДИТИНИ ТРИВОГУ?

Від батьків часто можна почути, що після того, як у дитини випрацьовується розпорядок дня, усім стає спокійніше. Дитина менше вередує, у неї поліпшується сон та настрій.

А от на вихідних чи під час поїздок діти часто починають капризувати. Такі дні емоційно складні як для батьків, так і для дітей. Чому? Бо в них збивається розпорядок дня.

Вони прокидаються в інший час, харчуються не за графіком, проводять час не так, як зазвичай. Тому в такі дні батькам слід підлаштовуватися до попереднього графіка. Його порушення викликає в дитини тривогу.

  • У малюків ще немає відчуття часу і простору – вони з’являються ближче до підлітковості – тому їм мають складати розпорядок дня батьки. Готувати фундамент. Потім дитина має робити це самостійно.

Добре, коли в родини є графік на тиждень. Його можна розписати зі всіма уроками, позашкільними заняттями, вихідними та повісити в кімнаті.

  • Для маленьких дітей можна купити годинник, на якому зображені основні пункти вашого графіка: сон, прийоми їжі, спільні прогулянки тощо. Його можна створити навіть самому. Так дитина поступово отримує уявлення і запамʼятовує, що має робити протягом дня. І тоді їй легше орієнтуватися в просторі й часі.

Фото без опису

Приклад годинника з розпорядком дня. Джерело: minimomotivation.com

ЯК СКЛАСТИ РОЗПОРЯДОК ДНЯ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ?

Актуальні умови навчання є великим навантаженням для всіх учнів – від першого до випускного класу.

Ми не можемо вплинути на постійні тривоги, відключення світла чи обстріли, тому слід відштовхуватися від можливостей.

Наскільки можливо дотримуватися графіка, настільки це й робимо, адаптуючись і готуючись.

Наприклад, під час відключень світла забезпечимо дитину необхідним. Купимо їй лампу, яка може працювати без електроенергії або від альтернативних джерел живлення. Так дитина розумітиме, що спокійно може вчитися вдома, не чекаючи появи світла.

Добре мати також графік на тиждень. Якщо дитина знатиме, що відбуватиметься впродовж тижня, вона буде спокійніша.

ЧИ ПОТРІБЕН В ГРАФІКУ ВІЛЬНИЙ ЧАС?

Окрім розпорядку дня, мають бути й певні правила. Важливо їх проговорювати з дітьми. Так, вони можуть намагатися порушувати ці правила. Наприклад, замість того, щоб зробити уроки після школи, дитині може захотітися зустрітися з друзями. Тоді батькам варто домовитися про інший час для домашніх завдань.

Важливо, аби в розпорядку дня дитини був вільний час, який вона може присвятити собі. Його слід чітко визначити. Важливо проговорити цей момент і нагадати про правило, якщо після тієї ж прогулянки дитині захочеться робити щось інше.

Але свій вільний час дитина проводить так, як вважає за потрібне. Тобто батьки не повинні просити її помити посуд, поприбирати у квартирі чи вигуляти собаку.

Залучати дитину до домашніх справ – нормально. Дитина має знати, що теж має певні обов’язки. Деколи батьки бояться робити це через травмованість від перепрацювання у їхньому дитинстві. Звісно, що це варто впроваджувати поступово – чим доросліша дитина, тим більша залученість. І ці обов’язки теж варто обговорити та вписувати в графік.

ЧОГО НЕ ВАРТО РОБИТИ ПРИ ВСТАНОВЛЕННІ РЕЖИМУ?

Для того, щоб організувати день за графіком, не варто заохочувати дитину винагородами. Мовляв, поприбираєш – отримаєш 20 гривень, чи зробиш домашнє завдання – купимо морозиво. Це так не працює.

Не намагайтеся викликати суто позитивне ставлення до всього. Бо воно не може бути таким. Не варто компенсувати щось іноді складне позитивними емоціями, які виникають у дитини від отриманого морозива, грошей чи інших подарунків. Що треба буде пропонувати, аби дитина до ЗНО готувалася? Варто йти через визнання всіх переживань дитини.

До підліткового віку в дітей немає причинно-наслідкових зв’язків. Вони не пов’язують своє навчання в школі з подальшим успіхом у майбутньому. Єдиною мотивацією для них можуть бути друзі, вчителі та улюблені предмети.

Оксана Писарєва, психологиня фонду “Голоси дітей”, спеціалістка в галузі гештальт-терапії, дипломований психолог, ведуча терапевтичних груп, спеціально для “Нової української школи”.

Джерело: НУШ


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора