A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

Як визначити наявність дислексії в дитини

Дата: 19.03.2024 08:46
Кількість переглядів: 51


Основні ознаки наявності дислексії в дитини, які допоможуть діагностувати захворювання на ранній стадії

Дислексія – це вибіркове порушення здатності до набуття навичок читання при збереженні загальної здібності до навчання.

У більшості людей, які страждають на дислексію, проявляється до 10 зазначених ознак і моделей поведінки. Вони можуть проявлятися як раз у день, так і щохвилини.

Загальні ознаки

  • Діти з дислексією володіють добре розвиненим інтелектом, чітко висловлюють свої думки, але при цьому навички читання або письма в них слабо розвинені.
  • Тими, хто їх оточує, вважаються ледачими, дурними, неуважними, або такими, що мають проблеми з поведінкою.
  • Нормально адаптуються в шкільному середовищі, не вимагають допомоги.
  • Мають високі показники IQ, але можуть мати проблеми зі складанням іспитів у школі. Іспити краще складають в усній формі.
  • Мають низьку самооцінку, майстерно приховують або виправдовують свої слабкості. До своїх проблем з читанням ставляться емоційно.
  • Виявляють таланти в малюванні, театральному мистецтві, музиці, спорті, техніці, ораторському мистецтві, бізнесі, дизайні або інженерії.
  • Навколишнім часто здається, що вони витають у хмарах. Можуть заблукати або втратити відчуття часу.
  • Мають проблеми з концентрацією уваги.
  • Найкраще вчаться на практичному досвіді, за допомогою демонстрації, експериментів, спостереження й візуальних засобів.

Зір, читання й письмо

  • Під час читання відчувають запаморочення, головний біль та біль у животі.
  • Літери, цифри, слова та словесні конструкції збивають їх з пантелику.
  • Під час читання або письма повторюють, додають, переставляють місцями або пропускають літери, цифри та слова.
  • Під час читання або письма текст пливе в них перед очима.
  • Тим, хто їх оточує, здається, що в них проблеми із зором, хоча медичні обстеження це не підтверджують.
  • Ретельно вдивляються, намагаючись розглянути об'єкти, мають недостатньо розвинене просторове сприйняття й периферичний зір.
  • Не розуміють змісту тексту під час читання.
  • Пишуть слова так, як чують, не дотримуються правил орфографії.

Слух і мовлення

  • Мають широкий діапазон слуху; чують звуки, які не чують інші, легко відволікаються через них.
  • З труднощами формулюють думки, висловлюються уривчастими фразами й неповними реченнями. Заїкаються, відчуваючи стрес, неправильно вимовляють довгі слова, під час усного мовлення міняють місцями речення, слова, склади.

Письмо й моторика

  • Зазнають труднощів з письмом. Незвичайним способом тримають ручку або олівець. Мають нерозбірливий почерк, який часто змінюється.
  • Незграбні, мають проблеми з координацією рухів. Погано грають у командних іграх.
  • Слабо розвинена дрібна й велика моторика. Схильні до заколисування в транспорті.
  • Однаково вільно володіють обома руками, часто плутають ліву/праву сторони, верх/низ.

Лічба й тайм-менеджмент

  • Не можуть правильно назвати час, зазнають труднощів з управлінням власним часом, вивченням упорядкованої інформації. Ледве встигають виконувати завдання вчасно.
  • Рахують на пальцях або за допомогою інших предметів. Знають правильну відповідь, але не можуть зробити розрахунки на папері.
  • Уміють рахувати, але зазнають труднощів при лічбі об'єктів або грошей.
  • Уміють робити прості арифметичні обчислення, але не можуть засвоїти алгебру або вищу математику.

Пам'ять і пізнавальна сфера

  • Добре запам'ятовують події, місця й персоналії.
  • Погано запам'ятовують послідовність, факти й інформацію, не пов'язану з особистим досвідом.
  • Думають за допомогою образів і почуттів, а не за допомогою звуків і слів. Внутрішній діалог розвинений слабо.

Поведінка, здоров'я, розвиток і особистість

  • Украй неорганізовані або прагнуть до порядку в усьому.
  • У класі можуть бути як розбишаками, так і тихими.
  • Певні стадії розвитку наступають занадто рано або занадто пізно (рано чи пізно починають говорити, повзати, ходити, зав'язувати шнурки).
  • Схильні до захворювання слуху, чутливі до харчових продуктів, харчових добавок, хімічних речовин.
  • Мають дуже міцний або занадто чутливий сон. До певного віку часто страждають на енурез.
  • Мають дуже високий або занадто низький больовий поріг.
  • Мають загострене почуття справедливості, емоційно чутливі, схильні до перфекціонізму.
  • Гостро реагують на власні помилки та прояви дислексії – відчувають збентеження, стрес і навіть нездужання.

Джерело: Розвиток дитини

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора