МОН створює концепції освітніх галузей: що зміниться
Міністерство освіти і науки України почало розробляти концепції освітніх галузей, які допоможуть зробити навчання сучаснішим і практичнішим.
Мета концепцій — визначити сильні сторони української освіти й запропонувати шляхи вдосконалення тих практик, що показують меншу ефективність.
На основі концепцій будуть створені:
- програми навчання для вчителів;
- навчальні програми для учнів й учениць;
- рекомендації для авторських колективів, які створюють підручники та інші навчальні матеріали;
- моделі сучасних кабінетів (природничих лабораторій, майстерень, мистецьких студій тощо). Це дасть змогу спрямувати кошти субвенцій на реалізацію цих змін.
Реформа «Нова українська школа» акцентує не лише на знаннях, а й практичності того, що вивчають школярі. Концепції допоможуть цілісно простежити те, що учні й учениці вивчають з 1 до 12 класу, та надати вчительству зрозумілі інструменти, наприклад, як викладати математику так, щоб учнівство могло застосовувати її в реальному житті, як заплатити податки, порахувати бюджет сімʼї чи закупи в магазині.
На кожному етапі роботи залучатимемо громадськість. Запрошуємо освітян і освітянок пройти опитування, щоб поділитися думками та ідеями про те, що саме варто оновити, додати чи зберегти в нинішній системі освіти.
«Нашому суспільству потрібно створити консолідоване бачення, яким має бути випускник школи, враховуючи виклики війни. Це виклики, повʼязані з розвитком стійкості, адаптивності, громадянської позиції, що спонукатимуть молодь залишатися й повертатися в Україну та бажати зробити внесок в її процвітання», — пояснила Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України.
Як відбувається робота
Ми формуємо спільноту візійних експертів і практиків, які у складі робочих груп аналізуватимуть сучасні освітні тенденції, методи викладання та виклики, що постали перед освітніми галузями під час реалізації реформи НУШ.
Коли чекати результатів?
Перші напрацювання будуть опубліковані навесні 2025 року. До цього часу триватимуть регулярні опитування й зустрічі з учителями, учнями й батьками, щоб врахувати їхні ідеї та потреби.
Що таке освітня галузь
Освітня галузь обʼєднує споріднені предмети й курси. Наприклад, до природничої освітньої галузі входить фізика, хімія, біологія, географія, екологія, астрономія як окремі предмети. Або ж їх вивчають як інтегрований природничий курс, який охоплює знання і навички з усіх цих дисциплін.
Навіщо створювати концепції освітніх галузей
Пандемія і повномасштабна війна змінили нашу реальність. Освіта має відповідати на виклики, які є в сучасному світі, і пропонувати школярам і школяркам ті знання, які вони використають у щоденному житті. Нині ми маємо як успішні практики, так і ті, що потребують оновлення. У концепціях буде збережено й виокремлено найкращі елементи освіти та запропоновано конкретні зміни для вдосконалення менш ефективних підходів.
Водночас засадничі принципи реформи НУШ залишаються незмінними: компетентнісний підхід, віра в таланти, цінність кожної особистості тощо.
Що буде після розроблення концепцій
Для пілотних галузей буде розроблено або оновлено навчальні програми, створено сучасні навчальні матеріали та модельні кабінети.
Цей пакет — концепції, програми й матеріали — протестують з вересня 2025 року в пілотних школах. Перед запуском плануємо оновити освітні простори згідно з концепціями.
Джерело: МОН