A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр №1 Голосіївського району м. Києва

Емоційний розвиток дошкільнят

Дата: 06.07.2021 13:33
Кількість переглядів: 148

 

У дошкільному віці у дітей активно розвивається емоційна сфера, це потрібно враховувати у процесі виховання

 

Навіть у віці 3–4 років дитина вже є окремою особистістю. У неї є свої симпатії та антипатії, і з кожним роком все сильніше розвиваються риси характеру. Дитина все краще уміє висловлювати свої почуття за допомогою слів, а це означає, що у неї стає менше істерик. У дитини все ще може різко змінюватися настрій, але тепер вона частіше говорить про те, що сердиться або сумує, ніж впадає в істерику.

Дошкільний вік: емоції керують дитиною

Хоча трирічна дитина вже може розуміти власні емоції, їй все ще важко їх контролювати. Якщо дитина побачить щось смішне, вона істерично сміється. Якщо її щось засмутить чи розсердить, вона може заплакати.

У цьому віці дитина ще не навчилась контролювати свої емоційні імпульси. Якщо у дитини є якесь почуття, швидше за все, воно вплине на її поведінку. Наприклад, дитина може відібрати іграшку в однолітка, якщо захоче з нею погратися. Якщо дитина хоче печиво, а ви говорите їй почекати до обіду, вона засмутиться. Відстрочене задоволення нічого не означає для дитини – вона хоче це тут і зараз.

Дитина у віці 3–4 років може битися, кусатися або штовхатися, коли у неї виникає конфлікт з кимось. Вона просто поки не розуміє, яка поведінка доречна, а яка – ні. Ваше завдання – навчити дитину того, що є правильні і неправильні способи виражати емоції і залагоджувати конфлікти.

Коли дитина стає дорослішою, вона буде помічати зв'язок між емоційними сплесками і негативними наслідками. Якщо дитина впадає в істерику – ви можете встановити для неї певні наслідки. Так вона зрозуміє, що істерика – це неприйнятний спосіб демонструвати свої емоції.

У 4-річної дитини розвивається почуття гумору. Вона любить пустувати і змушувати людей сміятися. Не дивуйтеся, якщо діти називають один одного «дурнями», а потім самі сміються над цим.

Приблизно у 4 роки у дитини починає з'являтися співчуття. 4-річні діти починають розуміти, що у інших теж є почуття, і вони помічають, коли інша дитина сумує або ображається. У такому випадку вони можуть захотіти обійняти іншу дитину.

До 5 років в емоційному розвитку дітей відбувається стрибок. Дитина набагато краще говорить про свої почуття і контролює емоції. Також вона вміє справлятися з істериками та імпульсивною поведінкою. Наприклад, вона терпляче чекає своєї черги і питає, перш ніж взяти чиюсь річ.

Коли 5-річна дитина злиться, вона швидше висловить свою злість словами, ніж фізично або за допомогою істерики. Однак в цьому є і недолік: дитина може почати використовувати грубі слова і обзиватися, коли злиться або засмучена.

Приблизно у цьому віці дитина може почати цікавитися питаннями, пов'язаними з сексуальністю. Вона може задавати питання про те, звідки беруться діти. Дитина проявляє інтерес до свого тіла: наприклад, вона може торкатися своїх геніталій. Це нормально: головне, щоб вона розуміла, що доречно, а що – ні. Поясніть дитині, що цікавитися своїм тілом – це нормально, але неприпустимо робити це у присутності інших людей. Також поясніть дитині, що нікому не можна доторкатися до інтимних частин її тіла, крім мами і тата під час купання або лікаря (теж у присутності мами чи тата).

Дошкільнята й ігри на уяву

Приблизно у 3 роки у дітей починає розвиватися уява. У цьому віці дитина багато часу проводить в уявному світі, створеному нею самою. Кожна лялька та м'яка іграшка має своє ім'я. Дитина може розмовляти з уявними друзями. Батьки можуть турбуватися, вважаючи, що уявні друзі – це ознака самотності. Але насправді все навпаки. Діти придумують уявні світи, щоб навчитися взаємодіяти з реальними людьми. Це практика для реального життя. У віці, коли дитина мало що може контролювати у своєму житті, в уявному світі вона – головна.

У той же час, коли дошкільник починає розмовляти з уявними друзями, він може почати боятися монстра, який живе під його ліжком. Подібні страхи поширені серед дітей. Не жартуйте на цю тему – дитина серйозно ставиться до неї. Найкраще, що ви можете зробити для неї – переконати її в тому, що вона у безпеці і їй ніщо не загрожує.

Коли дитина стане дорослішою, ігри на уяву залишаться важливою частиною її життя. Але вона краще буде розуміти різницю між фантазією і реальністю, і її фантазії стануть більш складними. Не турбуйтеся з приводу ігор, пов'язаних зі стріляниною і насильством. Дітям у цьому віці властиво захоплюватися зброєю, але це не означає, що у старшому віці у дитини з'явиться схильність до насильства.

Ваш самостійний дошкільник

Чим старшим стає дошкільник, тим більше він прагне до самостійності. Це може здатися нелогічним, але найкращий спосіб зробити дитину самостійною – це зберігати чіткий розпорядок у її житті. Давайте їй вибір, але обмежений. Наприклад, запропонуйте вибрати одну з двох форм одягу в школу або одне з двох страв на вечерю. Але якщо дитина просить дозволу зробити щось неприйнятне, стійте на своєму. Можливість вибрати з двох хороших варіантів підвищує впевненість дитини у собі і переконує її у тому, що вона у безпеці.

Першоджерело: https://childdevelop.com.ua/articles/develop/10423/


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора